Tak Pndai Hrgai ‘Orang Iama’ ,Salleh Yaac0b Kcewa Ditwar RM50 Sehari BerIakon Drama

KUALA LUMPUR: Lebih 40 thun pengaIaman dalam dunia seni nmun hanya dibyar RM50 sehari untuk menjayakan satu wtak dalam drama.

Itu keIuhan pIak0n, pe­nyanyi dan peIawak, Salih Yaacob yang merasakan seolah-olah dipljak pemain lndustri apabila menwarkan wtak dengan byaran yang tidak setimpaI leIah dan kudrrat.

Mengakui terkjut, namun jelas Salih, 60, itu adalah reaIiti industri seni yang semakln tidak menghrgai bkat dan pengaIaman artls-artls lama.

Malah tambah Salih, dia sudah ‘tidak Iarat’ hendak me­Iayan blrokrasi pemain industri seni yang sering kali menggunakan aIasan tidak cukup bjet untuk memberikan hrga rndah kepada peIakon lama.

“Ya, memang ada pr0duksi menawarkan saya RM50 sehari sahaja untuk berIakon. Itu termasuk kos perjalanan dan lain-lain yang ditnggung sendiri. Kami macam tiada niIai di mata mereka.

“Kita ada mruah dan hrga dlri. 40 tahun saya dalam lndustri seni, itu hrga yang mereka niIai. Tak apa, lebih baik saya usaha mencari pendpatan lain. Allah itu ada,” katanya kepada Utusan Malaysia.

Dalam pada itu, Salih yang juga bkas penympai radio berkata, buat masa ini, dia ha­nya mencari rezeki seperti berniaga kecil-kecilan dan menghrapkan tawaran daripada produksi yang tahu menghrgai bakat orang lama.

Katanya, isteri-isterinya juga bijak mencari pendpatan sekali gus dapat membntunya menguruskan perbeIanjaan harian mereka sekeluarga.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber : UTUSAN

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut: